|
Lietuviai, kaip ir visos Europos bei kitų
pasaulio kraštų tautos, sukūrė turtingą mitologinę tautosaką, sudėtingas
apeigas, daugybę darbo papročių, įdomių meno kūrinių, susijusių su medžių kultu.
Šios tradicijos, nedaug pakitusios, pasiekė naujuosius laikus. Jos išsaugojo
daugelį archaiškiausių tikėjimų elementų, atsiradusių dar prieš indoeuropiečių,
tarp jų ir baltų, susidarymą. Gamtos, ypač medžių, kultas pirmiausia pasireiškė,
kai kurių augalų, ypač galingų medžių bei gyvūnų garbinimu. Buvo tikima, kad kai
kurios dievybės, o kartais ir žmonės gimė iš medžio. Jis rėmėsi tikėjimu, kad
tarp žmogaus ir medžio ar gyvūnų egzistuoja antgamtinė giminystė.
Atsiradus vėlių kultui, imta tikėti, kad jos
gyvenančios medžiuose, miškuose, vandenyse ir pan. Vėlyvojo neolito ir žalvario
amžiais buvo sukurti mitai, pagrįsti stichiniu materializmu: juose suformuoti
kosmogoniniai vaizdiniai. Dėl to buvo sukurtas mitologinis Pasaulio medis, kuris
Visatą dalijo į tris sferas: viršutinę dangų, vidurinę žemę ir apatinę
požemį. Medis augo sakraliniame Visatos centre.
Pasaulio medžio viršūnėje buvo vaizduojama
Saulė, Mėnuo, žvaigždės, ant šakų paukščiai, po šaknimis žalčiai ir gyvatės.
Visi ropliai, tiek gyvi, tiek pavaizduoti meno kūriniuose, simbolizavo niekad
nesibaigiančią gyvybės jėgą. Pasaulio medis paprastai buvo vyriškosios giminės
ąžuolas, beržas, topolis, uosis, kadagys.
Vaisingumo kulto pagrindu buvo sukurtas
Pasaulio medžio analogas Gyvybės medis. Jis glaudžiai siejamas su antgamtiniu
savybių turinčia moterimi ar moteriška dievybe. Iš tų vaizdinių kilo tradicija
dailėje ir tautosakoje Gyvybės medį vaizduoti artimai susietą su moterimi
gimdytoja bei maitintoja, žmonių ir viso pasaulio pramote. Gyvybės medžiai buvo
laikomi moteriški medžiai: kriaušė, obelis, ieva, liepa, šermukšnis, rožė.
Gyvybės medis buvo porinis, trišakis,
penkiašakis, septynšakis, devynšakis, dvylikašakis, žydintis ar su vaisiais.
Gyvybės medis tai žydintis medis su pumpurais
ir vaisiais, saugomas paukščių ir gyvūnų. Lietuvių liaudies ornamente
dažniausiai vaizduojami paukščiai. Jie komponuojami su augaliniu ornamentu.
Gyvūnų ornamentai turėjo, simbolinės prasmės.
Pavyzdžiui, lakštingala - mergaitės jaunystės dienų linksmumo ir nerūpestingumo
simbolis, gandras kraičio rinkėjas ir saugotojas. Vandens paukštis ant medžio
viršūnės ar stulpo simbolizavo žemės ir vandens sąjungą, kosmoso dinamiškumą ir
gyvybės nenutrūkstamumą. Gaidžio giedojimas siejamas su gamtos ritmu, jos
nuolatine kaita, atgimimu. Višta, dedanti kiaušinius, iš kurių išsirita gyvas
viščiukas, laikoma nesibaigiančio gyvenimo tąsos simboliu.
Vienas archaiškiausių lietuvių dailės motyvų
yra Gyvybės medis, saugomas dviejų liūtų. Paprastai liūtai vaizduojami stovintys
vienas prieš kitą ant paskutinių kojų, o priekinėmis kojomis lyg prilaiko
žydintį su vaisiais septynstiebį augalą. Su Gyvybės, Pasaulio medžiais lietuvių
dailėje vaizduojami jaučiai, ožiai. Ožys laikomas vyriškos jėgos simboliu.
Tikėta, kad jis galįs suteikti vaisingumą dirvoms, gyvuliams, žmonėms, todėl
buvo paprotys tvarte ar bandoje laikyti ožį.
Su Gyvybės medžiu vaizduojami ropliai: žalčiai,
gyvatė, rupūžės, driežai ir kt. Tai kilo iš žmonių pastebėjimo, kad roplių
Gyvybės jėga stipresnė negu kitų gyvūnų ar augalų. Jų galioje buvo atgimimo,
gyvenimo ir mirties simboliai, susiję su visu gyvuoju pasauliu.
Amžina gyvybė, kurią reiškė Gyvybės medis,
turėjo būti saugoma nuo piktų jėgų. Žmonės manė, kad blogis: ligos, mirtis ir
kitos nelaimės - slypi tamsoje ir iš pasalų stengiasi prasiskverbti ir naikinti
gyvybės dinamišką jėgą, skurdinti gyvenimą. Žinota, kad mirtis galinga, todėl
jos būtina saugotis ir gintis. Jau žiloje senovėje žmonės sukūrė daugelį tariamų
priemonių blogiui nukreipti. Tai pavaizduota ant Gyvybės medžių. Ant jų
vaizduojami aštrūs daiktai, kryžiukai, apskritimai, žydinčios šakos, žalio
medžio vainikai, javų varpos ir kt. Blogį nukreipiančią galią turi segmentinės
žvaigždės. Originali nuo blogio apsisaugojimo priemonė buvo įvairios gėlės, tiek
gyvos, tiek nupieštos ant Gyvybės medžio. Blogis bijo šermukšnio, obels, liepos,
rožės, kadagio, eglės, alyvos, uosio, jovaro, lazdyno, klevo ir kt.
|